Hvorfor skal du varme op

Krop og Fysik

Fordi du bedre og lettere kan bruge kroppen, og fordi du kan ro mere sikkert og undgå skader.

Hvad sker der når du varmer op

Kropstemperaturen stiger. Musklerne reagerer hurtigere og Leddene glider lettere, de bliver smurt af væsken i leddene.

Det kommer mere blod ud til musklerne, og giver dermed også mere ilt og næring, samt affaldsstoffer transporteres væk fra musklerne.

Nervesystemet bliver aktiveret, så balance og koordination bliver bedre.

Opvarmningsprogram

Opvarmningsprogrammet er møntet på motionsniveau.

1. Jogging på stedet med lette skulderrotationer. Ca. 1 min. Armsving fra side til side, både opret stående og foroverbøjet. Ca. 1 min.

2. Stræk af baglår og ryggen. Stræk 20 til 30 sekunder x 2. Ca. 4 min.

3. Du kan se strækøvelser Ved at klikke på billedet til højre.

4. Øvelser med pagaj: Store kropsrotationer fra side til side med pagaj bag nakken.

5. Store sidebøjninger på samme måde

6. Rotag med pagajen. 2 x 30 sek. med hver øvelse, gradvist stigende intensitet. Ca. 4 min.





Se denne video for at lære en række mobilitetsøvelser, der skal foretages inden du tar ud og ror i kajak.


Det grundlæggende i at bruge et kajakergometer.